Thursday, April 17, 2008

Bahasa pertama chacha

Satu hari aku dok khusyuk tengok cerita soccer kids, tengok syok tengok, chacha tunjuk something kat tv.....aku ingat dia nak aku tukar channel tv, aku pun tukarlah, tapi chacha still tunjuk gak kat depan, aku tukar channel lg......dan chacha still tak puas hati....lalu dia pun melalak (laaa,, apa u=yg anak kesayangan aku ni nak ha.....)

Then aku bg lah apa saja permainan dia yg ada, chacha nangis gak, bg dia coklat yg dia suka.....nangis gak.........(ahhh...fed upnye..apa yg dia nak haa)

Tiba -tiba dia bangun (but still crying), pergi ke arah toy box dia then ambil buku bergambar dia ....dan terus membelek (laa.. nak buku gambar rupanya)........tapi she still crying (apa lak anak aku nak ni), tapi her finger pointing something........to ball picture (laa.. nak bola rupanya).

So , aku terus ambil bolanya........................immediately dia terus diam, then gelak (laa ini yg dia nak rupanya)

So the lesson for on what happening on that day is:

i)Its really useful to have book with photo 4 ur kids
ii)Must learn their language...


So hari ini, aku nak share some word yg chacha keep using (still cakap pelat):

BOLA : buah
KERETA: gege
BERAK : biak
PAKAI : akai
LOLLIPOP (candy kegemaran chacha......ermmmm nanti mesti rosak giginya): pop-pop
MARAH : .......dia just campak jer apa saje kat tangan dia kat muka aku

No comments: